Proč se móda mění?
Jsou různé důvody proč se styly mění, jeden z nejstarších jsou nejrůznější technologické inovace, ať je to nový způsob výroby látky, zhotovení oděvů, nebo inovace výrobních technik, které mohou inspirovat nové módní trendy. Móda se s vynálezy mění už od pravěku, a měnit se bude i nadále. Například vývoj pružného materiálu spandex v osmdesátých letech silně podpořil popularitu těsně přiléhajícího sportovního oblečení a legín. Změnu v módě už ale dlouhá léta provází i celebrity, lidi se rádi inspirují tím, co nosí známí a populární lidé. Tahle tradice sahá až do dob kdy tato “celebrita” byl někdo z královské rodiny, z toho vznikl například i název “Viktoriánská éra”, pojmenována po královně Viktorii, která ve své době byla považována za (nejen) módní ikonu. Další důvod pro změnu mohou být i ekonomické faktory, jako jsou recese nebo období prosperity, mohou ovlivnit módní trendy. Během ekonomického útlumu se spotřebitelé mohou rozhodnout pro praktičtější a cenově dostupnější styly oblečení, zatímco období hospodářského růstu může vést k obnovení luxusu a módního luxusu. Jako to například bylo při Velké Hospodářské Krizi, lidé neměli finance na to aby si kupovali přepychové a extravagantní oblečení, a proto trend tehdejší doby bylo praktické, pracovní oblečení. Svět se postupem času propojuje víc a víc, což také ovlivňuje trendy. S rostoucím propojením světa se módní trendy mohou rychle šířit přes hranice díky globalizaci. Například popularizace japonské street módy (hlavně z části města Tokia - Harajuku) charakterizované odvážnými barvami a avantgardními designy, ovlivnil módní trendy po celém světě, a ovlivňuje je i dodnes. Změny v kulturních normách často řídí změny v módě. Například ženské osvobození šedesátých let výrazně zpochybnilo tradiční genderové role, což vedlo k popularitě unisexových stylů oblečení a vzniku mini-sukní jako symbolu ženské emancipace. Občas ale lidé prostě jen zatouží po minulosti, ať je to kvůli špatné situaci v současnosti, nebo pouze touží po změně stylu, a potřebují se něčím inspirovat. Móda často hledá inspiraci v minulosti, což vede k obnovení retro stylů. Například obnovení trendů módy 90. let v nedávných letech (zejména při lockdownu), jako jsou slip šaty a převlečení denimových bund, odráží nostalgickou touhu po stylech té doby.
Teď už ale žijeme v době, kdy je norma aby každý měl vlastní styl, bez toho aby společnost diktovala co je “vhodné” a co ne, neznamená to že nemáme trendy, ale znamená to že už člověk nemusí být pořád “in” aby zapadl do společnosti, a tím se rozvíjí nejrůznější subkultury. I přes to všechno platí stále to, že se móda pořád opakuje, člověk jen musí mít dostatečně všímavé oko, tak nevyhazujte staré oblečení jen proto, že už není “trendy”, každý styl se někdy vrátí.